Isnin, 14 Disember 2015

gaya hidup sihat

Image result for blogImage result for blogImage result for gambar gaya hidup sihat
  1. Makan makanan yang seimbang – Amalan pemakanan yang seimbang memang perlu diutamakan.  Makanan yang kurang berkhasiat perlu dikurangkan atau lebih elok kalau dielakkan.
  2. Minum air secukupnya – minum air suam atau air masak yer, bukannya air manis atau air berkarbonat.  Pengambilan jus buah-buahan yang segar pun elok kalau diamalkan. Tapi kena rajin buat sendiri, sebab yang dijual di kedai tu dah ditambah dengan gula.
  3. Bersenam – Kalau nak sihat, kenalah rajin bersenam. Berjogging, berjalan kaki atau berbasikal pun memang elok untuk kesihatan dan menambah stamina.
  4. Bersenam – Kalau nak sihat, kenalah rajin bersenam. Berjogging, berjalan kaki atau berbasikal pun memang elok untuk kesihatan dan menambah stamina.
  5. Kawal berat badan – Berat badan kenalah dikawal, tak boleh berlebihan dan tak boleh juga kurang. Pastikan berat badan bersesuaian dengan ketinggian kita. Kalau rasa berat badan dah berlebihan, boleh dapatkan Panduan untuk menurunkan berat badan secara sihat.
  6. Pengambilan Supplemen – Pengambilan supplemen penting terutamanya untuk yang sentiasa sibuk sampai kadang-kala tak sempat nak makan atau kurang rehat.
  7. Rehat– Sesibuk mana pun, kita perlu ada masa untuk berehat. Sekali sekala tu bolehlah bersantai atau bercuti untuk menghilangkan stress dan kepenatan.
  8. Tidur – Pastikan waktu tidur mencukupi. Tidur terlalu banyak pun tak elok juga sebab badan kita akan terasa letih.
  9. Berfikiran positif – Sentiasa berbaik sangka. Dengan berfikir positif, hidup kita akan terasa lebih ceria.Pemeriksaan kesihatan – Lakukan pemeriksaan kesihatan sekurang-kurangnya setahun sekali. Pemeriksaan kesihatan ni  untuk kita ketahui tahap kesihatan kita.Image result for gambar gaya hidup sihatImage result for gambar gaya hidup sihatImage result for gambar gaya hidup sihatImage result for gambar gaya hidup sihathttp://adf.ly/1TWiMq

1 ulasan: